Grey Moustache

Tuesday, February 23, 2016

Kimchi mudah


  • Hai hai ladies, hahah mesti ramai yg dok cari resepi kimchi kan, gara2 running man hahah. ok ni first time gua buat kimchi, teringin nk rasa mcm mna, slalu tgk kt tb ja depa dok mkn mcm sedap ja.
  • Alright, pkai kobis pnjang or cabbage, belah empat and lumur dgn garam n rendam dlm air garam 4 jam, tp gua rendam 3 jam ja sbb xnak layu sgt. Lepas tu angkat n toskan air.
  • Okey ni nk bgtau xyah guna lobak putih sbb xsedap, so gua gantikan dgn 2 carot biasa, lg sedap n manis.
  • Lepaih toskan kobis yg rendam td ketepikan, buat bubur or kanji utk kimchi, guna tepung pulut, air n gula. Kacau smpai pekat and keluaq bubble, ketepikan.
  • Lepaih blnder bwg besaq, bwg putih n halia, masukkan dlm bekas or besen besaq utk senang gaul. Potong daun bwg ikut kesukaan and masukkan sekali dlm besen.
  • Haa ni klau yg xdak sos ikan bulehla gntikan dgn budu or belacan. Gua pkai belacan n sos tiram ja.
  • Masukkan semua bhn kimchi paste dlm besen sekali dan gaul, masukkan jgk bubur or kanji td dlm besen. Senang cerita campurkan semua sekali la kecuali kobis. Gua xbuh oyster sbb x suka.
  • Serbuk cili buh ikut kesukaan, klau nk pedas buleh letak byk. Gaul semua bhn kimchi smpai rata.
  • And lastly lumurkan semua bhn td kat kobis, lumur rata semua bhgn n bwh2 kobis. Tekan kobis sblm letak dlm tupperwere. Masuk dlm peti ais tnggu 24 jam. Done!
  • Boleh mkn dengan nasik or meggi.
Selamat mencubaa, Byee



No comments:

Post a Comment